Inklusionspanelet er et forskningsprojekt om inklusion af elever med særlige behov i almindelige klasser i folkeskolen. Forskningsprojektet skal lave et ”panel” af 9300 elever i 5. og 7. klasse fordelt over hele Danmark – i alt 430 skoleklasser. Projektet fokuserer på at undersøge eleverne og deres klassekammeraters oplevelser af inklusion.

Derudover skal forskningsprojektet undersøge effekten af to indsatser, som i andre lande har vist sig at styrke inklusionen af elever med særlige behov.

Inklusionspanelet skal give viden om inklusion af elever med særlige behov. Udover at høre eleverne og deres klassekammeraters egne stemmer, skal forskningsprojektet undersøge, hvordan elever udvikler sig i et inkluderende læringsmiljø.

Viden fra projektet skal understøtte den omstilling til øget inklusion, som kommuner og skoler skal gennemgå i forlængelse af skolereformen. På den måde skal viden fra projektet komme alle fagpersoner i og omkring folkeskolen til gavn.



Nye resultater:


INKLUSIONSINDSATSER FORBEDRER ELEVERS KONCENTRATION

05.04.2016: SFI har evalueret to indsatser – et kursus for lærere og et klasseredskab for elever – der begge har til formål at styrke inklusionsarbejdet. Begge indsatser har en positiv virkning på elevernes koncentration, men kun klasseredskabet gør en forskel for deres faglige præstationer.


Læs pressemeddelelse »
 Læs mere om rapporten »


GOD INKLUSION KRÆVER RESSOURCER OG STRUKTUR 

10.03.2016: Hvis inklusionsindsatsen i folkeskolen skal lykkes, kræver det ressourcer, koordinering og en klar struktur i arbejdet med alle elever – ikke kun dem med særlige behov. Det viser erfaringerne fra Billund Kommune, der har bedt SFI om at evaluere kommunens inklusionsindsats.


Læs pressemeddelelse »
 Læs mere om rapporten »


TILBAGEFØRTE ELEVER KOMMER I SVAGE KLASSER

28.04.2015: Det er ofte klasser, der i forvejen er socialt og fagligt udfordret, der modtager tilbageførte elever. Og den faglige deltagelse bliver ikke påvirket af, at der kommer tilbageførte elever. Dermed tyder det ikke på, at det er pga. de tilbageførte elever, at det faglige niveau i klasserne er lavt, viser ny SFI-rapport.

Læs pressemeddelelse » Læs mere om rapporten »

 

GODT UDGANGSPUNKT FOR INKLUSION I FOLKESKOLEN

4.09.2014: Debatten om inklusion i folkeskolen har skabt store overskrifter i det sidste års tid. SFI følger frem mod 2016 elevernes egne oplevelser af inklusion. Den første spørgerunde blandt de 9.000 elever viser, at udgangspunktet for inklusion er ganske godt, men der er stadig udfordringer.

Læs pressemeddelelse » Læs mere / download notat »


Undervisningsminister Christine Antorini om Inklusionspanelet:
Se interview med Christine Antorini om formålet med Inklusionspanelet


Professor Anders Holm om Inklusionspanelet:
Professor Anders Holm fortæller om formålet med Inklusionspanelet


Professor Niels Egelund om Inklusionspanelet:
Professor Niels Egelund fortæller om formålet med Inklusionspanelet